Stil Wabi Sabi – jednostavnost, nesavršenost, ljepota – kako urediti takve interijere

Japan nam nije daleka zemlja samo zbog udaljenosti. Prvenstveno je daleka zbog velikih kulturnih i identitetskih razlika. Japanska kultura, tradicija, običaji i pogled na svijet vrlo su stari i duboko ukorijenjeni u tamošnjem društvu. Potpuno se razlikuju od kulture, stavova i načina života zapadnog svijeta. Ispostavilo se, međutim, da taj isti svijet rado crpi inspiraciju iz japanske tradicije. Riječ je o naslovnom wabi sabi, koji nije potpuno samostalan stil. To je stara filozofija, ali i estetska misao čija se načela prenose i primjenjuju u interijerima, što se često naziva wabi sabi stilom. Međutim, da bismo u potpunosti razumjeli njegov karakter, prvo moramo upoznati samu filozofiju.

Što je filozofija wabi sabi – slavljenje jednostavnosti i traženje ljepote u nesavršenostima

Wabi sabi je japanska filozofija i estetski koncept koji je nastao u 15. stoljeću. Sustav vrijednosti i način izražavanja mira, poniznosti i sklada s prirodom, suprotan raskoši, konzumerističkom načinu života, žurbi i prekomjernim podražajima. Pomaže cijeniti ljepotu jednostavnosti i skromnosti te prirodni tijek života. Slavi sadašnji trenutak umjesto neprekidne težnje za savršenstvom, budućnošću, materijalnim dobrima i nedostižnim idealima.

Značenje ovog pojma je jednostavnost i sklad, ali i autentičnost te prihvaćanje nesavršenosti i ljepote koja dolazi s protokom vremena. To je pogled na svijet koji nije idealistički.

Za razliku od zapadne estetike koja teži savršenstvu, wabi sabi ne samo da prihvaća nesavršenosti, već ih i slavi kao prirodni dio života. Vidi ljepotu u njima i u svim prirodnim stvarima. Naglašava prihvaćanje prolaznosti vremena, starenja i drugih prirodnih procesa na različitim razinama.

Wabi sabi – japanska filozofija koja je postala stil uređenja interijera

Estetski koncepti često nalaze primjenu u različitim područjima. Stoga wabi sabi promiče jednostavnost, prirodnost, skromnost i autentičnost kako u svakodnevnom životu, tako i u umjetnosti, dizajnu i arhitekturi. Načela ove filozofije koriste se i u uređenju interijera u japanskom stilu. To je smjer koji potiče ponovno uspostavljanje sklada sa svijetom koji nas okružuje, cijeneći ljepotu jednostavnih i prirodnih oblika i materijala. Ljepotu vidi u nesavršenostima jer prihvaća ne samo prirodni proces starenja ljudi, već i predmeta.

Wabi sabi stil u interijerima očituje se kao minimalizam. Suprotstavlja se raskoši i težnji za savršenstvom, cijeni skromnost, kao i asimetriju i nesavršenost, pa su oblici prirodni i nepravilni. Ako nešto treba biti savršeno, onda je to nesavršenost. Važno je i usredotočiti se na funkcionalnost. Izbjegavanje nepotrebnih elemenata i suvišnih ukrasa čini prostor smirenim i skladnim, ali i udobnim. Interijeri u wabi sabi stilu trebaju stvarati atmosferu opuštanja i smirenosti te prostor koji to omogućuje. Kako ih urediti i na što obratiti pažnju pri stvaranju japanskog minimalizma? Savjetujemo.

Karakteristike wabi sabi stila

Interijeri u wabi sabi stilu karakterizirani su prirodnim, grubim i što manje obrađenim materijalima. Preferiraju se drvo, kamen, terakota, opeka, keramika, bambus, ratan, lan, pamuk i pletenine od prirodnih vlakana. Važno je prihvaćanje vidljivih znakova vremena i nesavršenosti. Riječ je o otkrivanju i divljenju dubini ljepote u njima. Čvorovi, ogrebotine, pukotine, diskoloracije, nepravilnosti, pa čak i tragovi uporabe su cijenjeni. Naglašavaju prirodan izgled površina i predmeta te njihovu povijest. Stoga će svi oblici starina i antikviteta biti prikladni.

Spomenute nesavršenosti i protok vremena lako je prikazati i na zidovima. Dovoljno je otkriti stari žbuku, beton ili opeku. Ne mora to biti cijeli zid, jer se ovdje cijeni asimetrija. Dio zida s otkrivenom opekom, a dio sa starim žbukom stvara sirov i nepravilan učinak. Ako to nije moguće, dostupne su i boje koje stvaraju efekt starenja te materijali koji imitiraju ciglu, beton ili hrđu. Različite dekorativne žbuke, ploče ili obloge, pa čak i tapete s efektom starenja.

Strop može biti mirniji i suzdržaniji. Naravno, idealno bi bilo imati drveni, po mogućnosti stari strop ili barem izložene grede. Takav efekt možete postići i korištenjem starog drva, s čvorovima i vidljivim nesavršenostima. Takvi se elementi mogu koristiti i na zidovima. Drvo je također prikladno za podove, kao i beton. Iako su ti interijeri prilično sirovi, pod se može zagrijati prirodnim tepisima.

Boje u wabi sabi interijerima

Boje u wabi sabi stilu su prirodne, prigušene i suzdržane. Izbjegavaju se jarke, blještave boje i uzorci. Prevladava paleta zemljanih tonova i nijansi inspiriranih njima – svijetla, prirodna bijela, sive, smeđe, topli bež tonovi, nježni kremasti tonovi, écru, zelene i maslinaste, blijede žute i hrđave nijanse. Najbolje je odabrati tonove i boje koje se međusobno slažu, posebno kad je riječ o zidovima i namještaju. Jači naglasak u boji može se pojaviti npr. na jednom zidu i u nekoliko komada namještaja, ali naglašen drugim dodacima poput tekstila.

Prirodna svjetlost i umjerenost – interijeri u skladu s prirodom

U ovom japanskom stilu interijera naglasak se stavlja na prirodno svjetlo. Dobro je ako puno svjetla ulazi kroz prozore, a umjetna rasvjeta trebala bi biti suptilna i raspršena. Mekano svjetlo čini prostor ugodnijim i intimnijim. Umjerenost bi se također trebala primjenjivati u odabiru svih elemenata interijera i dekoracija. To bi trebali biti dobro organizirani, uredni prostori puni sklada, svjetla i zraka. Svuda prisutni prirodni i autentični elementi naglašavaju koliko se cijeni sklad s prirodom i stvaranje prostora u skladu s njom. Wabi sabi potiče okruživanje prirodnim materijalima i motivima, unošenje biljaka i suhih cvjetova kao dodataka ostatku interijera.

Koji namještaj i dodaci odgovaraju japanskom wabi sabi stilu?

Namještaj bi trebao biti jednostavan i minimalistički, prvenstveno funkcionalan, jer je takav pristup ovdje vrlo važan. Drveni stolovi i stolice ili skromni kreveti koji mogu imati nedostatke. Također su cijenjeni stari, patinirani ili postarani komadi namještaja. Također se mogu koristiti oni od ratana, bambusa i sličnih materijala, kao i kombinacije različitih prirodnih elemenata. Iako bi jednostavni oblici trebali dominirati, mogu se pojaviti zaobljeni, fluidni i slobodni oblici, kao i organski koji podsjećaju na prirodu. Vrijedi ih ponoviti i u drugim elementima, kojih ipak ne bi smjelo biti previše. Izbjegava se prekomjerna dekoracija i nepotrebni elementi, a ukrasi i dodaci su jednostavni.

U težnji za autentičnošću, cijenjene su starine i ručni rad. Ručno izrađeni predmeti s jedinstvenim karakterom naglašavaju autentičnost i jedinstvenost. Pojavljuju se originalni porculan, keramičko i kameninsko posuđe, puhani stakleni predmeti, pamučni i laneni tkani tekstil, tepisi i deke. Stari predmeti, patinirani namještaj, antikviteti i matirana ili postarana ogledala.

Ti elementi ne moraju, pa čak ni ne bi smjeli biti simetrični ili slični jedni drugima. Vrijedi se sjetiti da se cijeni sve što nije savršeno, već prirodno. Nesavršenosti i manjkavosti, nepravilni oblici i površine mogu se slobodno pojaviti. Prikladni su svi oblici starih, istrošenih, oštećenih ili obnovljenih predmeta. Japanci inače koriste tehniku popravljanja razbijene keramike poznatu kao kintsugi.

Važno je napomenuti da osim autentično starih predmeta, koji nisu uvijek lako dostupni i često su skupi, na tržištu postoji mnogo stiliziranih predmeta koji izgledaju kao da su postarani. Među njima su i antikna ogledala, koja podsjećaju na prirodnost na koju wabi sabi stavlja veliki naglasak. Osim njih, postoje i druga ogledala koja se uklapaju u ovaj stil – koja? Provjeravamo.

Ogledala u wabi sabi stilu

Spomenuta postarana ogledala savršeno se uklapaju u wabi sabi stil koji cijeni ljepotu u nesavršenostima i tragovima vremena, pozivajući se na njegov neizbježan protok. Ne radi se ovdje o starinskim okvirima, već o samim površinama ogledala koje stvaraju dojam starog elementa. Postarana površina s diskoloracijama i nepravilnostima odražava prihvaćanje prolaznosti i prirodnog trošenja, što je ključni element ove filozofije. Takve površine nisu savršene, stoga odlično naglašavaju nesavršenosti. Takvo je dekorativno ogledalo s postaranom, nepravilnom površinom ANTIK, čije ime već ukazuje na nešto antičko. Bočne strane su bijele, a efekt postarivanja ima nepravilni oblik, podsjećajući na kartu, što dodatno priziva prirodu. Boje se kreću u tonovima hrđe i tamnijim zemljanim nijansama, stvarajući snažan i izražajan koloristički naglasak. Iako je ogledalo simetrično postavljeno u odnosu na tepih, efekt postarivanja donosi asimetriju i čini središnji fokus zida. Sam interijer je jednostavan, minimalistički, ispunjen zrakom i prirodnim svjetlom.

Sličan karakter ima prostor spravokutnim ogledalom u minimalističkom okviru 1201 i jednostavnim uređenjem. Ostali oblici asociraju na fluidne linije, a sušeno cvijeće, grane i vaze upućuju na prirodu. Dodatni asimetrični element uvodi drveni pod u uzorku riblje kosti, istovremeno zagrijavajući prostor. Prevladavaju svijetle boje i zemljani tonovi, razbijeni jednostavnim crnim okvirom koji suptilno kontrastira bijelom zidu. To je dobra osnova za dodavanje nekoliko sitnih dodataka u boji okvira. Važno je dodati da se ogledala s okvirima uklapaju u wabi sabi stil, ali okviri bi trebali biti glatki i jednostavni, s prirodnim izgledom. Usklađuju se s filozofijom prihvaćanja prirodnosti, nesavršenosti i jednostavnosti. Minimalistički oblik ogledala ne opterećuje prostor, reflektirajući okolinu, dodaje mu dubinu, a reflektirano svjetlo – mir, što se savršeno uklapa u ideju ovog stila. Minimalistička su i ogledala bez okvira, poput prethodne postavke s modelom ANTIK. Isto vrijedi i za sva ogledala bez suvišnih elemenata i ukrasa, što odgovara težnji ka jednostavnosti.

Govoreći o ukrasima – iako se uglavnom izbjegavaju, postoje i takvi koji se mogu uklopiti u ovaj stil. Treba napomenuti da se općenito ukrašeni elementi ne uklapaju. Ovdje se cijeni jednostavnost i prirodnost, pa dekorativni okviri nisu u skladu s tim načelima. Preferiraju se prirodni materijali i organski oblici umjesto kompliciranih i bogatih ornamenata. Veliko, okruglo dekorativno ogledalo u planetarnom obliku ASTRALIS ima tamnije ukrase sa strane, no njihov nepravilni oblik i boja dobro se uklapaju u organske i prirodne motive. Razbijaju geometrijski oblik površine izraženom asimetrijom, koja se također pojavljuje u vrlo originalnoj nozi drvene komode. Komoda s vazom ispunjenom jednako originalnim, suhim cvijećem dobro se povezuje s orijentalnim oblicima i atmosferom Dalekog istoka. Prevladavaju zaobljene i fluidne linije, boje se kreću oko bež i svijetlosmeđih tonova, a materijali su prirodni. Prostor tijekom dana zagrijava sunčeva svjetlost koja ulazi kroz veliki prozor, zahvaljujući čemu ostavlja dojam ugodnosti unatoč svojoj jednostavnosti. Svjetlo stvara i zanimljiv efekt igre svjetla i sjene.

Neregularan oblik imaju i sva organska ogledala s fluidnim linijama, koja već svojim nazivom upućuju na prirodu. Inspirirana su njome i oponašaju njene oblike poput oblaka, lokvi, mrlja, kamenih formacija ili listova biljaka. Povezuju se s jednostavnošću, autentičnošću i prolaznošću. Time dodatno naglašavaju svoj jedinstveni karakter i asimetriju – toliko cijenjenu filozofiju prihvaćanja nesavršenosti i ljepote koja dolazi iz prirode. Primjer za to je neregularno ogledalo na postaranoj površini SPINEL, koje kombinira dva elementa – organski oblik i postaranu površinu. Potonja ima prilično dekorativni karakter, ali savršeno se odnosi na prirodu ne samo organskim oblikom. Izgleda poput slike s biljnim motivom, poput zamagljenih krošnji drveća. Boja motiva prelazi u sunčane nijanse zelene, naglašene jačom zelenom bojom živih biljaka. To su topliji naglasci u ovom prilično monokromatskom prostoru, čija je sirova jednostavnost i asimetrija dodatno naglašena betonskim uzorkom pri dnu zida te stropom s otkrivenim prirodnim gredama.

Ovaj put riječ je o tamnijem interijeru, ali s izraženim efektom postarane površine zida i motivom žute hrđe. U takvu pozadinu savršeno se uklapa ogledalo nepravilnog oblika s pozadinskim osvjetljenjem PIENA U LED OKVIRU. Treba naglasiti da se LED ogledala mogu uklopiti u wabi sabi stil, ali ključan je odabir odgovarajuće vrste i boje svjetla, te minimalističkog dizajna ogledala i rasvjetnog okvira. Treba izbjegavati jarko, hladno svjetlo, a odabrati toplo i raspršeno, koje naglašava prirodnu ljepotu i jednostavnost ovog stila. Nije prikladno LED osvjetljenje u obliku trake na samoj površini, koje djeluje previše snažno i moderno. Najbolje je kada je, kao u ovom slučaju, LED traka smještena iza površine – tada je svjetlo raspršeno i suptilno, upravo onakvo kakvo se preferira u ovom stilu. U ovoj postavci svjetlo naglašava organski oblik ogledala i povezuje se sa svjetlijim elementima, poput zida s desne strane i sirovog drvenog poda.

Uzimajući u obzir sva opisana ogledala i njihove oblike ili elemente – nijedno nije savršeno, što savršeno odgovara isticanju nesavršenosti i otkrivanju njihove ljepote u cijelom uređenju, što i jest suština wabi sabi.

Zaključak – karakteristična jednostavnost japanskog stila

Wabi sabi je japanski pojam koji označava slavljenje jednostavnosti i autentičnosti te ljepote u nesavršenostima. „Wabi“ označava jednostavnost, skromnost, povezanost s prirodom i prolaznost, dok „sabi“ označava melankoliju i ljepotu povezanu s godinama, prihvaćanje vremena i njegovog utjecaja. Zajedno stvaraju filozofiju i estetsku misao koja promiče sve što je prirodno i harmonično. Načela se odnose kako na svakodnevni život, tako i na umjetnost, dizajn i arhitekturu. Interijeri u wabi sabi stilu naglašeni su jednostavnim oblicima, prirodnim materijalima i nedostatkom težnje za savršenstvom. Uklapaju se u popularne trendove koji usmjeravaju pažnju na ono što je zaista važno. Sve to u skladu s idejama „važna je kvaliteta, a ne količina“ i „manje je više“.

Preporučena wabi sabi ogledala:

Novosti:

Kategorije: Blog